Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Moje zavařovací sezóna

Letos mě sice nepotkala nějak významná nadúroda plodin, ale přesto jsem zažila neobvyklou zavařovací sezónu.

Začalo to letním rybízem od kamarádky. Červený jsem letos vařila à la brusinky bez míchání, černý jsem zase jen promixovala s cukrem v poměru 1:1 na výborný džem bez vaření a zbytek jsem použila na koláče, které jsem uložila do mrazáku.

Dostala jsem i pár mirabelek, z nichž jsem vloni vařila úspěšnou ovocnou hořčiči. Kvůli úspoře času jsem je zatím jen povařila a vybrala pecky a směs dala mrazit.

Pak se objevily švestky, a já zrovna narazila na zajímavý recept na švestkovou čokoládu či "nutelu" či švestkočokoládovou omáčku, názvy jsou různé - recept se již otočil internetem před skoro pěti lety, ale tato vlna mě minula. Zvědavost mi nedala a hned jsem jednu menší várku vyzkoušela. Postup jsem si trochu zjednodušila a vylepšila čokoládou. Hm, chutnala skvěle, tak jsem pojala plán ji navařit i do vánočních dárků.

A pak přišel ten hlavní impulz, pozvání do Dobrého rána právě se zavařováním. Nejprve jsem horečně přemýšlela, co asi tak zajímavého dokážu předvést, jak všechno zorganizuji a nachystám, abych ten úkol zvládla se ctí. Pozorně jsem prošla aspoň několik starších pořadů, abych viděla, jak to všechno probíhá, jaké jsou ve studiu podmínky, co je třeba mít s sebou či na sobě a tak. Dala jsem dohromady nejdřív nějaké nápady a vybrala z nich pět, pak začala sestavovat itinerář, seznam surovin, seznam vybavení, radit se o konkrétních věcech nebylo moc s kým.

Do toho jsem ještě zavařovala větší várku švestkové čokolády, protože se ještě jednou objevily levnější švestky - a dobře jsem udělala, pak s nimi byl už konec. Jenže mi to zase vzalo nějaký čas, celkem ho na přípravu bylo jen osm dnů - ale aspoň jsem si nový recept ještě vyzkoušela.

 

Pak jsem chystala paštiku, aby byla proleželá a abych měla aspoň něco na ochutnání, čerstvě zavařené pokrmy přeci hned dobré k jídlu nejsou. Ta švestková čokoláda je dobrá hned - ale jak ji podávat? Den předem jsem napekla kefírové lívanečky, to byla dobrá volba. A ostatní se holt ochutnávat nebude, jen vše ukážu. Marinovala jsem lilky, vařila hrušky ve víně. Recepty i průběh vysílání najdete podrobněji zde. Byla to hodně zajímavá, ale taky náročná zkušenost.

Chuť zavařovat jsem měla i dál - jenže zatím nebylo co. Chtěla jsem si naložit ještě nějaké lilky nebo orientální cuketu, ale ve víru dalších povinností jsem se už k žádným plodinám nedostala. Zatím jsem vyzkoušela jen solený karamel, na ten jsou suroviny stále - není to špatná sladká omáčka na moučníky. Dává se dvojnásobek cukru než šlehačky, tedy hrnek cukru s několika lžicemi vody se svaří na karamel. Pak se do něj lije horká smetana a na malém plameni se stále míchá do hladka, nakonec se trochu osolí, asi tak půl lžičkou soli. V tom se recepty dost různí, ale aby byla sůl maličko v chuti znát, chce to asi zkusit. Vzhledem k teplotě ochutnávat moc nelze :)  Nyní karamel testuji. Má vydržet několik týdnů. Budu ho vyrábět víc až během prosince.

I na další zamýšlenou dárkovou komoditu je ještě čas, jakékoli sušené ovoce v alkoholu stačí nechat rozležet měsíc.

Třeba nějaké plodiny do mé kuchyně dorazí, abych si ještě nějaké zavařování užila. Houby jsem dala podušné zmrazit, zbytek se snědl.

Máte-li ještě před zimou náladu strčit něco do sklenice, možností je dost. Hlavně však podle mého názoru nemá smysl zavařovat s konzervanty a jinými umělotinami, výhodou je spíš to, že víme, co jsme do sklenice dali. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslava Kadlasová | pátek 18.10.2013 10:57 | karma článku: 7,95 | přečteno: 554x
  • Další články autora

Jaroslava Kadlasová

Zrnka všehochuti

Po delší odmlce přicházím v této rozjitřené době s novou knížkou vyprávění o vaření a cestování. Snad nabídne čtení pro chvíle relaxace.

2.4.2022 v 19:37 | Karma: 3,58 | Přečteno: 103x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní menu od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

12.10.2016 v 8:13 | Karma: 15,54 | Přečteno: 1269x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní vaření od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

11.10.2016 v 9:00 | Karma: 10,34 | Přečteno: 337x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Vaření do kouta

Proč do kouta? Tam totiž, za plachtou koutnicí, trávila šestinedělí v dobách chaloupek každá čerstvá matka. Příbuzné a sousedky jí tam donášely posilující pokrmy, polévky i rosolku, než se trochu vzpamatovala.

5.8.2016 v 11:12 | Karma: 18,34 | Přečteno: 1125x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Crazy Cake

Cože? Bez vajec, bez másla, bez mléka? A dobrá buchta? Jen pár ingrediencí? Tak jednoduché? A navíc s příběhem?

28.7.2016 v 9:00 | Karma: 11,62 | Přečteno: 783x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Za krádež pektorálu papeže Benedikta XVI. půjde Čech na 2,5 roku do vězení

7. května 2024  9:39

Na dva a půl roku poslal bavorský soud do vězení 53letého Čecha, který ukradl pektorál někdejšího...

Polskou vládu chtěl někdo špehovat, tajné služby našly odposlouchávací zařízení

7. května 2024  9:39

Polské bezpečnostní služby objevily odposlouchávací zařízení v místnosti, kde má být zasedání...

Anglie chce zastavit šíření společných WC. Nové domy budou muset mít i oddělené

7. května 2024  9:35

Britská vláda chce uzákonit povinnost, aby v nových veřejných budovách v Anglii byly oddělené...

Vtipálek lezl po zdi plzeňské radnice pro vlajku, dopadl tvrdě na zem

7. května 2024  9:34

Jistou míru kuráže a zároveň drzosti předvedl o víkendu šestatřicetiletý muž, který se rozhodl...

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1143x
Vilemína, foodblogerka a autorka (Cukr na nitku, Zatracené kyselo).

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky