Jaroslava Kadlasová

Trocha pečení k vyhnání Zimy

13. 03. 2016 18:24:40
Smrt nesem ze vsi, Nový líto do vsi...pálení a topení Moreny patřilo k zvykům uplynulé neděle, zvané Smrtná. Na zahnání vlezlé zimy si můžeme aspoň upéct nějaké snadné koláče.

Brownies jsem už pekla ze všeho možného, krom klasiky třeba s cuketou či avokádem, tentokrát se svatojánským chlebem - karobem. Koupila jsem ho už vloni na podzim v prodejně s čajem, kávou a kořením. Karob se dává místo kakaa: pro někoho výhoda, ale očekávejte trochu jinou chuť. Počítat je třeba i s jeho sladkostí, která pečením více vynikne, takže cukru jsem ještě ubrala. Jednou jsem pekla bez čokolády, podruhé jsem ji přidala, ale nemělo to ten efekt. Stačí tedy bez ní, ale hlídat, aby se těsto nepřepeklo a nebylo suché.

Jednoduše zamícháte (stačí i ručně) 3 vejce a 1/2 hrnku cukru krupice, 100 g rozpuštěného másla (vlažného, ne horkého), 6 rovných lžic karobu, 3/4 hrnku hladké mouky, 1/4 lžičky soli a trochu vanilkové esence. Je to množství na menší formu dortovou či hranatou, stejnou používám na klasické brownies (20x20). Vymazala jsem jen máslem a pekla na 180 asi 15-20 minut.



Když jsem viděla, s jakou chutí posnídala osoba blízká zbylé skořicové rolky, hledala jsem nějaké jiné kynuté pečivo k snídani a vzpomněla si na tvarohové kynuté těsto - bůhvíkde jsem ho viděla, asi v nějaké staré kuchařce, ale nenašla jsem ho, až internet mi pomohl a dala jsem recept dohromady. Obyčejné kynuté je takové jalové a moc brzy vyschne, chtěla jsem, aby bylo jedlé aspoň pár dnů. A to tvaroh zařídil. Zahřála jsem 250 ml mléka a nechala v něm rozpustit 100 g tuku (másla a sádla celkem). V robotu jsem ušlehala 1 vejce a 1 žloutek se 100 g cukru (= méně sladké, můžete dát i 150 g) a špetkou soli, přidala 125 g tvarohu a asi 600 g polohrubé mouky s nadrobenými 30 g droždí a zadělala mlékem s tukem. Dala jsem vykynout, měla by stačit půlhodina. Mně těsto trochu překynulo, ale nijak to nevadilo. S těstem se pracuje stejně jako s kynutým. Udělala jsem pár buchet s jablkovými povidly a taky pár bulek s rozinkami. Potírala jsem zase máslem a po upečení ještě jednou máslem s rumem (1 : 1), i to je krok nutný k dosažení vláčnosti. A pocukrovat navrch. Bulky vydržely další dva dny. Docela mě nadchly.




Něco menšího tvarohového s využitím černého rybízu z mrazáku, to byly drobenkové minikoláčky v muffinové formě.

Použila jsem tento recept, ale do drobenky jsem dala i hrst vloček. Do formy s 12 důlky se vejde asi polovina množství. Na dno jsem přimáčkla trochu drobenky, na ni nasypala pár kuliček černého rybízu ze zmražených zásob, zalila jsem tvarohem a posypala drobenkou navrch. V jednotlivých porcích je drobenkový koláč lépe manipulovatelný :)




Černý rybíz jsem využila i do crumble, kde jsem ho zkombinovala s jablky a čistě vločkovou drobenkou, množství podle oka. Dá se do ní přidat třeba i kokos nebo zbytek ořechů, já přidala poslední lžíci griliáše.


Dávno už nekupuju žádné sladké pečivo, ani tyčinky či sušenky. Snad i vám budou recepty inspirací, první a poslední jsou na přípravu vyloženě snadné.

Autor: Jaroslava Kadlasová | karma: 10.23 | přečteno: 410 ×
Poslední články autora