Končí nám advent

22. 12. 2014 8:46:47
A máme s ním spojeny hlavně ty vánoční přípravy. Na psaní nebylo času, ale vařila jsem o 106. Teď poslouchám Hovada boží a jiné oblíbené písně, adventní svíce dohořívají, jmelí visí, cukroví i černá omáčka si leží na balkóně. Už vidím, že to snad stihnu, zbývá pár položek na seznamu nejnutnějšího.
Původně postní období jsme si doma připomněli několika zeleninovými jídly, vařila jsem i mrkev dušenou na másle s brambory (a kuřetem), pečenou růžičkovou kapustu, dýňovou polévku, švestkové knedlíky, caponatu či červenou čočku, dneska pórek se smetanou.
Mám za sebou krom nákupů a úklidu plno zavařování jedlých dárků, pečení cukroví i na všelijaké další příležitosti.
Došlo na potahovaný dort jako narozeninový prezent, dělala jsem ho poprvé, aneb Nikdy neříkej nikdy, jo jo, tuhle metu jsem si totiž nikdy nedávala. Ale dostala jsem i dost fondánu a nějakých ozdůbek, tak jsem povolila. Tedy mému přesvědčení se příčí všechny ty tematické a umně tvarované dortíky v ostrých barvách, i u těch ostatních jsem pro střídmost a uměřenost, žádné přeplácané zdobení a podobné roztomilosti mě nedojímají.
dort
Zvolila jsem mrkvový dort s tvarohovým krémem. Upekla jsem menší, ale vyšší korpus v posunovací formě a jeden pididortík jako testovací. Recept je jednoduchý, nastrouhat, zamíchat. Upekla jsem ho hned po snídani a do zdobení se pustila navečer. Krému jsem udělala dvojnásobek - bylo ho tak akorát. Tedy ze dvou tvarohů a 100 g másla, cukru hodně. Korpus jsem musela trochu seříznout a taky opatrně prokrojit. Menší nerovnosti se srovnají krémem.
Dala jsem dorty zatuhnout a po další pracovní mezihře jsem se přichystala na zdobení. Ještě jsem shlédla krátké naučné video a vypadalo to opravdu snadně - jen fondán pořádně vyválet. To se zdařilo, i ho jakžtakž umístit na oba dorty, vytvarovat na měkkém podkladě a "zažehlit" okraje. Z odkrojených zbytků jsem spáchala ozdůbku a ještě přidala pár perliček pro líbivost. Darovala jsem je oba, a líbily se. Další příležitost k vylepšení technologie už vidím na obzoru...
dort
dort
Hlavní svátky s rodinou chystáme stále ještě i s máti, takže se o něco podělíme. Na Štědrý den nás bude šest. Nepotřebujeme taky jíst všeho kdovíjaká kvanta, proto mě docela nadchly miništoličky - nahradí jedno cukroví a dají se jíst i jen tak k snidani. Jsou dobře přenositelné a snadno se servírují, velká štóla vedle vánočky a cukroví je nám už moc.
Dělají se jednoduše, z tvarohového těsta: na jeden tvaroh stačí 450 g hladké mouky, 150 g tuku (máslo nebo máslo a tuk napůl), 120 g moučkového cukru, vanilkový cukr nebo esence, 1 prdopeč a po zamíchání jsem přidala 150 g ořechů a mandlí nahrubo posekaných (tak na 2 otočky mixéru) a 100 g rozinek v rumu, kůru pečlivě ostrouhanou z celého pomeranče.
štoličky
Tvarovala jsem 4 válečky asi 40 cm dlouhé, rozválela na pruh cca 5 cm široký a půl centimetru silný, rozkrájela na 8-10 kousků a skládala na třetiny štoličky. Byly jich dva velké plechy, pekla jsem na 200 stupňů asi 15 minut, prostě dozlatova. Hned horké je potřeba je pořádně (když to odfláknete, nebudou tak dobré) potřít rozpuštěným máslem (asi 100 g) a obalit v cukru. Ozkoušená trvanlivost je zatím asi deset dnů, ale myslím, že by v chladu a vlhku vydržely i déle. Další verzi chci vylepšit ještě marcipánem.
Přidám ještě jeden pokus, zajímavý, leč ne tak přesvědčivý ve výsledku: avokádové sušenky. Zkusila jsem recept, kde se veškeré máslo vlastně nahradí avokádem - nu, sušenky jsou sušenky, od slova sucho, že, v tomto smyslu to tedy sedí. Jejich zeleň je, pravda, okouzlující, ale tím to asi tak končí... měla jsem ta avokáda radši použít na zmrzlinu, tam chutnají hodně smetanově, jenže tu mi rodina taky neschválila :(
avokádo
Na sušenky jsem vzala 2 hrnky mouky a lžičku prášku, 1/2 lžičky soli, 1 hrnek rozmačkaného avokáda (2 kusy), necelé 3/4 hrnku třtinového cukru, 2 vejce a 1 čokoládu rozlámanou na půlcentimetrové kousky. Stačí promíchat nejdřív avokádo s vejci a cukrem a přidat k nim mouku, nakonec přimíchat čokoládu. Dělají se malé hromádky lžičkou, máčela jsem si ji v hrnku s vodou - těsto se dosti lepí. Trochu nabyde a bylo ho dva plechy. Peče se na 180 stupňů asi 8-10 minut, stačí dost krátce, jen jak začne odspodu nebo po okrajích lehce hnědnout. Může se zkusit párátkem, zda už nelepí.
Šlo vybrat i verzi pro všemožné alergiky anebo vegany: bezlepková mouka, nějaká náhražka vajec, sladidlo bez cukru...
Najdu si ještě nějaké jiné recepty, kde je tuk avokádem nahrazen jen částečně.
V chuti mi ta zelená barva trochu překážela, pořád jsem podvědomě očekávala něco kyselého, a ono to bylo jen čokoládové, trochu fádní. Zatím ani dvoudenní odležení nic nezměnilo, ale myslím, že tou barvou určitě zaujmou!

Báječné Vánoce všem, navzdory všemu...

Autor: Jaroslava Kadlasová | pondělí 22.12.2014 8:46 | karma článku: 6.69 | přečteno: 299x

Další články blogera

Jaroslava Kadlasová

Zrnka všehochuti

Po delší odmlce přicházím v této rozjitřené době s novou knížkou vyprávění o vaření a cestování. Snad nabídne čtení pro chvíle relaxace.

2.4.2022 v 19:37 | Karma článku: 3.58 | Přečteno: 103 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 383 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 185 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 84 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1143

Vilemína, foodblogerka a autorka (Cukr na nitku, Zatracené kyselo).

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...