Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vaření do kouta

Proč do kouta? Tam totiž, za plachtou koutnicí, trávila šestinedělí v dobách chaloupek každá čerstvá matka. Příbuzné a sousedky jí tam donášely posilující pokrmy, polévky i rosolku, než se trochu vzpamatovala.

Moje pomoc snašce v šestinedělí představovala vaření pro mladou rodinu tak po dobu čtyř týdnů, podle času jsem uchystala pokrmy na přání i jiné a doručila. Nebylo to kompletní stravování, jen ta pracnější jídla. A taky vždy něco sladkého pro šestinedělku ke snídani. Mladí mohli ušetřit trochu času a věnovat se prvorozenci, což ocenili.Potravin bylo třeba o dost více než běžně, potřebovala jsem vždy aspoň šest porcí (pro mladé na dvakrát a něco pro nás dva).S výběrem jídel jsem váhala, ono článků, co všechno kojící matka nesmí, je mnohem více než těch, co smí: pak jsem se přiklonila k rozumnému náhledu, že může vše a musí se jen ozkoušet, co na to dítko. Cesta případných škodlivých a škodících látek není totiž přímá a jednoznačná, tělo si to různě mění a zpracovává. Co matce vadí, dítěti nemusí a naopak. Matka sama taky nejdříve začala i se zeleným hráškem, ale brzy se ho musela vzdát. I řadu zelenin jsme vynechaly. Aspoň že výběr neomezuje žádná alergie, to jsem opravdu ráda.

První dodávka:

pravá domácí sekaná, dýňová omáčka s kuřecím masem, kynutý závin z tvarohového těsta plněný jablky, slaný koláč s chřestem, chleba

Na sekanou jsem umlela bůček (1 kg), šetřila cibulí i kořením, zahušťovala vločkami i strouhankou, ale ne moc, dala vajíčko a jeden bílek navíc. Hodně jsem maso propracovala, aby lépe drželo pohromadě. Šišky mi nepraskly, pekla jsem spíše pomalu. Šlo to, ale podle mladých to nějak nebylo ono, nejspíš chyběla ta cibule. Uvědomila jsem si, že sekanou jako takovou jsem nepekla asi tak třicet let - většinou dělám karbanátky, placky či šišky, neb je to dřív a je to lépe manipulovatelné, taky mletým plním zeleniny a podobně. Dýňová omáčka je snadná, ale maso jsem udělala první a do šťávy pak dala dýni, nechala jsem pak maso a omáčku zvlášť, kvůli snazšímu a variabilnějšímu servírování. Opět s minimem cibule, ale co udělá dýně, bylo ve hvězdách.Kynuté těsto mám radši s něčím, tentokrát tvarohové. A chřestový koláč? Z obyčejného křehkého těsta (300 g mouky, 200 g tuku (např. napůl máslo s tukem na pečení) a asi 4 lžíce vody, sůl. Nesmí se propracovávat dlouho, aby nebylo tvrdé. To vystačí na formu 20x30. Rozložím balíček šunky, pokladu chřestem (nebo něčím jiným) a zaliju zakysankou smíchanou s 2 vejci, opepřenou, navrch dám sýr, parmazán nebo jiný výraznější.

Druhá dodávka:

mřížkový válečný koláč, zapečené fleky, knedle s meruňkami, žampiony plněné sýrem a svíčková (maso a omáčka) z mražených zásob

Válečný koláč je opět s tvarohem, ten má snaška ráda. Práci mi dalo sehnat fleky - a nakonec jsme se stejně pořádně nekoukla a byly bezvaječné, ty nejsou na ta česká jídla dobré. Ani žebra, z nichž je na tohle jídlo nejlepší maso, nebyla zcela super, no ale uvařila jsem to. Protože jsme zapečené fleky v dětství i zamlada mívali dosti často hlavně kvůli jejich láci, zprotivily se mi a dělám je jen výjimečně. Připadají mi trochu nudné, ale strávníkům vyhovovaly. Musela jsem nechat porci i osobě blízké, taky je má rád. Radši je mám třeba takto.Knedle zase z tvarohového těsta, aby nebyly tuhé, je třeba dát samotný žloutek, co nejméně hrubé mouky nebo dětské krupičky, jen tolik, aby se daly zpracovat. Přibližně to je 200 g na jeden vaničkový tučný tvaroh, dělala jsem dvojitě. Taky se mi osvědčilo nechat po promíchání (vše v robotu) těsto trochu odpočinout-nabobtnat.Žampiony jsem plnila od oka. Smíchám sýry různých druhů, vajíčko, trochu strouhanky, koření, posekané nožky, petrželku. Klobouky neloupu. Plech jsem potřela olejem.

Třetí dodávka:

dušené hovězí, rajská, znovu meruňkové knedlíky, lívance, chléb

To hovězí jsem dusila jen s kouskem slaniny a cibule, holt jinak to nejde, no a pro nás jsem dala do šťávy ty okurky a hořčici, do kouta šla jen přírodní. Zato kyblík rajské, zahuštěné perníkem. Lívance dělám klasicky kefírové, se sněhem.

Čtvrtá dodávka:

kuřecí řízky, parmigiana, meruňkový koláč, cheesecake s čokoládou

Řízky byly z kuřecích stehen, pouze do vajíčka dávám taky hořčici. Strouhankou obaluji v sáčku, zvlášť ty menší jdou takhle dobře. Na smažení používám směs oleje a sádla. Smažená jídla taky dělám jen výjimečně, ale holt je má každý rád, nakonec i já, i když se jim ukázněně vyhýbám co nejvíc.Ze zelenin jsem se přiklonila k lilkům a cuketám a udělala téměř tu parmigianu. Taky se prakticky totéž prezentuje jako bezlepkové lasagne. Může se navrstvit i s masem (mleté hovězí), ale zůstala jsem u sýra. Plátky zelenin jsem dala vypotit (osolené), osušila, orestovala jen na minimu oleje (nemusí být zcela hotové, vždyť se budou ještě péci, ale aspoň trochu opečené). Na omáčku jsem do sekaných rajčat vmíchala nějaké to koření a povařila. Vrstvila jsem se strouhanou mozzarellou, 200 g jí tam zahučelo snadno, dochutila parmazánem navrch. Měla jsem jeden lilek, jednu cuketu, rajčat jednu plechovku, což je dost málo. Bylo to moc dobré, zvlášť ohřívané...Meruňkový koláč byl takový co dům dal - jako drobenková Jeronýma, doplněná po vzoru hraběnčiných řezů sněhem, neb mi přebývaly zrovna bílky.Krom tvarohu má snaška ráda čokoládu, a tak cheesecake s čokoládovou omáčkou byl k svátku dobrá volba. Na ztužení jsem dala plátkovou želatinu, jen se dle návodu namočí a na plotýnce rozpustí. Mezitím jsem smíchala velký kelímek zakysané smetany (380 g) a jeden tučný vaničkový tvaroh, osladila, přidala vanilkovou esenci a trochu rumu a spojila s želatinou. Nalila jsem na sušenkový podklad (rozdrcené sušenky Be-be, rozpuštěné máslo, rum), který jsem připravila večer a dala ztuhnout do lednice. Do formy jsem vložila papír na pečení, aby to šlo vyndat. Velikost byla totiž limitována přepravní krabicí. Udělala jsem malý dortík v posunovací formě (16 cm) a ze zbytku minidortíky do muffinové formy. A navrch po ztuhnutí přišla ta omáčka. Cestu to nějak přežilo. Chuťově prý super světové.Tak jsem to všechno sepsala s přáním, abyste si vzali nějakou inspiraci pro vaše domácí stravování. Komu by to nestčilo, najde více jednoduchých receptů v Cukru na nitku a Zatraceném kyselu (najdete i přes vilemina.blog.cz)

Autor: Jaroslava Kadlasová | pátek 5.8.2016 11:12 | karma článku: 18,34 | přečteno: 1125x
  • Další články autora

Jaroslava Kadlasová

Zrnka všehochuti

Po delší odmlce přicházím v této rozjitřené době s novou knížkou vyprávění o vaření a cestování. Snad nabídne čtení pro chvíle relaxace.

2.4.2022 v 19:37 | Karma: 3,58 | Přečteno: 103x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní menu od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

12.10.2016 v 8:13 | Karma: 15,54 | Přečteno: 1269x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní vaření od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

11.10.2016 v 9:00 | Karma: 10,34 | Přečteno: 337x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Crazy Cake

Cože? Bez vajec, bez másla, bez mléka? A dobrá buchta? Jen pár ingrediencí? Tak jednoduché? A navíc s příběhem?

28.7.2016 v 9:00 | Karma: 11,62 | Přečteno: 783x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Středověk v kuchyni podle Vilemíny

Nabídku, abych s dalšími spřátelnými foodlovery připravila středověké občerstvení pro Muzejní noc v Městské knihovně v Praze, jsem nemohla odmítnout! No nemám já práci snů?

10.6.2016 v 12:34 | Karma: 14,25 | Přečteno: 896x | Diskuse| Kultura

Jaroslava Kadlasová

Přijďte na Restaurant Day - již tuto sobotu!

Ani nemám čas na blogování, když jsem připravovala tento jednodenní festival amatérských kuchařů. Koná se celosvětově a na mnoha místech, to zjistíte na mapě. Ale já vás zvu do zahrady knihovny na Hradčanech, Pohořelec 25.

19.5.2016 v 14:52 | Karma: 7,74 | Přečteno: 191x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jaroslava Kadlasová

Kváskový chléb a já

Taky vám připadají všechny ty rady překombinované a složité? Žádný strach, vždyť chleba je jen mouka a voda! A trochu práce. Lidstvo ho peče už od pravěku, tak to přece nemůže být taková věda.

28.4.2016 v 11:28 | Karma: 17,46 | Přečteno: 1153x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Tradice v kuchyni - polévka z bylin od Retyšky

Divoké byliny k vaření se dneska už prodávají i v hypáči. To je ten pokrok...ale tradičně se využívalo vše, co bylo jedlé a dosažitelné. Hledat jedlé lupení v přírodě může být i docela dobrá zábava.

16.4.2016 v 11:47 | Karma: 10,28 | Přečteno: 305x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Kadlasová

Kdo úšelo jí, unikne zbloudění

Docela aktuální, ne? A pojedli jste již dnes úšela? Co že to je? Postní polévka, která se váže k Velkému pátku.

25.3.2016 v 9:59 | Karma: 14,56 | Přečteno: 505x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Kadlasová

Trocha pečení k vyhnání Zimy

Smrt nesem ze vsi, Nový líto do vsi...pálení a topení Moreny patřilo k zvykům uplynulé neděle, zvané Smrtná. Na zahnání vlezlé zimy si můžeme aspoň upéct nějaké snadné koláče.

13.3.2016 v 18:24 | Karma: 10,23 | Přečteno: 410x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Kadlasová

Postní období a odlehčování v kuchyni

Omezit se v jídle nezaškodí řadě z nás, proti tomu se dá máloco namítat. Navíc v souladu s ročním obdobím i křesťanskou tradicí je k tomu teď ta nejvhodnější doba. Neošívejte se už předem, neznamená to přece bez chuti.

23.2.2016 v 0:00 | Karma: 7,88 | Přečteno: 227x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Kadlasová

16. květen, to je Restaurant Day

Říkáte si: Cože, cože to zas je? Nebo jste už slyšeli o tomto jednodenním festivalu amatérských pop-up restaurací? Je to zkrátka světově vyhlášený svátek jídla, které může ten den nabízet každý... každý, kdo si na to troufne!

13.5.2015 v 10:00 | Karma: 6,65 | Přečteno: 293x | Diskuse| Pozvánky, akce

Jaroslava Kadlasová

Končí nám advent

A máme s ním spojeny hlavně ty vánoční přípravy. Na psaní nebylo času, ale vařila jsem o 106. Teď poslouchám Hovada boží a jiné oblíbené písně, adventní svíce dohořívají, jmelí visí, cukroví i černá omáčka si leží na balkóně. Už vidím, že to snad stihnu, zbývá pár položek na seznamu nejnutnějšího.

22.12.2014 v 8:46 | Karma: 6,69 | Přečteno: 299x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Překvapivě chutné moučníky z brambor

Vyzkoušela jsem tyto starší a méně používané recepty a mám dobrou zprávu: chutnají skvěle, jak jsem ověřila na poměrně širokém vzorku lidí. A vystačíte s pár běžnými surovinami.

25.11.2014 v 10:30 | Karma: 13,76 | Přečteno: 1946x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Zmrzliny ze zeleniny

Podzim hýří zeleninou ve všech barvách a chutích, občas se udělá nečekané teplo - babí léto svatováclavské i terieziánské máme ještě před sebou, tak bych řekla, že zmrzlinový zeleninový dezert by k němu mohl tak akorát ladit.

25.9.2014 v 9:28 | Karma: 7,56 | Přečteno: 426x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Trik na zeleninu? Moučníky!

Dobře, jasně, nebude to fungovat stoprocentně, ale co zkusit odpíračům zeleniny ji podat ve formě nějakých buchetek, dortíků, koláčů či zmrzlin? Pár receptů se už u nás uchytilo v dobách dávných i nedávných.

10.9.2014 v 12:15 | Karma: 6,95 | Přečteno: 747x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Zavařujete?

Ovoce i zelenina je dostupná prakticky celoročně, a tak zavařování má smysl asi jen v případě vlastní úrody. Leda by vás to bavilo aspoň jako mě a chtěli jste vyzkoušet nějaké speciality.

16.7.2014 v 9:00 | Karma: 11,20 | Přečteno: 669x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

O noci svatojánské i o slunovratu

Jaro přechází do léta a za pár dnů jsou tu oslavy slunovratu i svatojánské ohně, tedy dny tradičně plné kouzel a příležitostí k bujarým zábavám i všelijakému milostnému čarování, jak napovídají i klasici ve Snu noci svatojánské či baladě o lesní panně.

19.6.2014 v 9:17 | Karma: 17,40 | Přečteno: 632x | Diskuse| Společnost

Jaroslava Kadlasová

Dá se vařit podle historických kuchařek?

Když propaguji historické e-kuchařky, často padne otázka, zda se podle nich dá dnes vařit.

3.6.2014 v 9:59 | Karma: 16,63 | Přečteno: 1693x | Diskuse| Hobby

Jaroslava Kadlasová

Pozvánka na Svět knihy 17. května

Vilemína uvaří podle starých e-kuchařek a taky něco přečte. Už je to tak, v sobotu 17. 5. o 10 do 11 budu vařit ve festivalové kuchyňce menu podle Retyšky a od 12 následuje na stánku iDnesu autorské čtení.

14.5.2014 v 8:30 | Karma: 7,19 | Přečteno: 228x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1143x
Vilemína, foodblogerka a autorka (Cukr na nitku, Zatracené kyselo).

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky