Překvapivě chutné moučníky z brambor

25. 11. 2014 10:30:33
Vyzkoušela jsem tyto starší a méně používané recepty a mám dobrou zprávu: chutnají skvěle, jak jsem ověřila na poměrně širokém vzorku lidí. A vystačíte s pár běžnými surovinami.

Nějak se u nás brambory nasladko nepoužívaly na žádný způsob, ani jako škubánky. Ty jsme mívaly, ale jen naslano s tvarohem nebo k omáčce. Mojí babičce i matce zřejmě bramborová těsta pořád moc připomínaly ošizené válečné vaření, ale s malou úpravou jsem pár těchto receptů úspěšně ozkoušela.

Těsta odlehčená zeleninou jsou trendy, a s bramborem je stejně práce jako s řepou či dýní. Přípravu je jaksi třeba trochu naplánovat, totiž uvařit si tu zeleninu předem. A v případě kynutého těsta se musí sladit ještě s dobou kynutí a konzumace po upečení, protože to vydrží dobré tak do druhého dne.


Na kynuté bramborové těsto jsem nadrobila droždí rovnou do mísy a spolu s ostatními surovinami zamíchala a propracovala v robotu. Vzala jsem: půl litru mouky, stejně brambor, dvě vejce, 2 lžíce cukru, 1 droždí, 150 g tuku a trochu mléka. Z části těstajsem umotala buchty s povidly, ještě jsem je hodně potírala máslem. A zbytek jsem stočila na závin, ten dá totiž méně práce :) Taky jsem ho potřela a vše pěkně upekla. Buchtičky i závin vypadaly hezky. Po upečení jim ještě prospělo potření směsí rumu a rozpuštěného másla.

S bramborem bylo těsto kypřejší, lehčí, prostě dobré. Buchty snesly i zmrazení.

Příprava koláče s tvarohem není složitá ani náročná na suroviny. Vzala jsem zase stejně brambor jako mouky (po 250 g), k tomu 1 vejce (místo původní půlky), a 80 g tuku (máslo+jiný tuk) umíchaných se 120 g cukru a jeden prdopeč. Třetinu jsem si odložila na mřížky a zbytek rozprostřela do pekáče, plochou o kus většího než dortovka, nebo do dvou menších forem. Na náplň jsem smíchala jeden tvaroh s dalším vejcem (opět v originále 1/2), 200 g brambor a cukrem, trochou rumu a navršila na těsto, navrch udělala kulaté mřížky a dala péci ozdobené rozinkami pěkně dozlatova.

Brambory v něm vůbec nebyly cítit, naopak měl báječně kyprou strukturu, nebyl suchý a voněl tak starosvětsky. Připomínal mi nějakou návštěvu venkova v dětství, takový autentický koláč. Chutnal i všem okolo, už jsem ho zkoušela vícekrát. Dokonce ho ocenila i máti, že je to ono, co si z dětství pamatuje!

Klidně si ho můžete upéct více, protože nejméně 3-4 dny vydrží v dobré kondici. Nabízela jsem ho i na Restaurant Day - mezi nejrůznějšími dortíky taky přišel k chuti.



Variantně jsem do něj přidala i vanilkový cukr (půl do těsta, půl do tvarohu) a citrónovou kůru, některé mřížky jsem navrch ještě vyplnila vinným rosolem (ano, i místo rybízového džemu se velmi osvědčil). Výsledek - skvost, jak potvrdil, kdo ochutnal. Mít za hobby vaření a pečení může být velmi uspokojivé.

Autor: Jaroslava Kadlasová | úterý 25.11.2014 10:30 | karma článku: 13.38 | přečteno: 1946x

Další články blogera

Jaroslava Kadlasová

Zrnka všehochuti

Po delší odmlce přicházím v této rozjitřené době s novou knížkou vyprávění o vaření a cestování. Snad nabídne čtení pro chvíle relaxace.

2.4.2022 v 19:37 | Karma článku: 3.58 | Přečteno: 103 | Diskuse

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 382 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 4.96 | Přečteno: 182 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 84 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1143

Vilemína, foodblogerka a autorka (Cukr na nitku, Zatracené kyselo).

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...