Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje zavařovací sezóna

Letos mě sice nepotkala nějak významná nadúroda plodin, ale přesto jsem zažila neobvyklou zavařovací sezónu.

Začalo to letním rybízem od kamarádky. Červený jsem letos vařila à la brusinky bez míchání, černý jsem zase jen promixovala s cukrem v poměru 1:1 na výborný džem bez vaření a zbytek jsem použila na koláče, které jsem uložila do mrazáku.

Dostala jsem i pár mirabelek, z nichž jsem vloni vařila úspěšnou ovocnou hořčiči. Kvůli úspoře času jsem je zatím jen povařila a vybrala pecky a směs dala mrazit.

Pak se objevily švestky, a já zrovna narazila na zajímavý recept na švestkovou čokoládu či "nutelu" či švestkočokoládovou omáčku, názvy jsou různé - recept se již otočil internetem před skoro pěti lety, ale tato vlna mě minula. Zvědavost mi nedala a hned jsem jednu menší várku vyzkoušela. Postup jsem si trochu zjednodušila a vylepšila čokoládou. Hm, chutnala skvěle, tak jsem pojala plán ji navařit i do vánočních dárků.

A pak přišel ten hlavní impulz, pozvání do Dobrého rána právě se zavařováním. Nejprve jsem horečně přemýšlela, co asi tak zajímavého dokážu předvést, jak všechno zorganizuji a nachystám, abych ten úkol zvládla se ctí. Pozorně jsem prošla aspoň několik starších pořadů, abych viděla, jak to všechno probíhá, jaké jsou ve studiu podmínky, co je třeba mít s sebou či na sobě a tak. Dala jsem dohromady nejdřív nějaké nápady a vybrala z nich pět, pak začala sestavovat itinerář, seznam surovin, seznam vybavení, radit se o konkrétních věcech nebylo moc s kým.

Do toho jsem ještě zavařovala větší várku švestkové čokolády, protože se ještě jednou objevily levnější švestky - a dobře jsem udělala, pak s nimi byl už konec. Jenže mi to zase vzalo nějaký čas, celkem ho na přípravu bylo jen osm dnů - ale aspoň jsem si nový recept ještě vyzkoušela.

 

Pak jsem chystala paštiku, aby byla proleželá a abych měla aspoň něco na ochutnání, čerstvě zavařené pokrmy přeci hned dobré k jídlu nejsou. Ta švestková čokoláda je dobrá hned - ale jak ji podávat? Den předem jsem napekla kefírové lívanečky, to byla dobrá volba. A ostatní se holt ochutnávat nebude, jen vše ukážu. Marinovala jsem lilky, vařila hrušky ve víně. Recepty i průběh vysílání najdete podrobněji zde. Byla to hodně zajímavá, ale taky náročná zkušenost.

Chuť zavařovat jsem měla i dál - jenže zatím nebylo co. Chtěla jsem si naložit ještě nějaké lilky nebo orientální cuketu, ale ve víru dalších povinností jsem se už k žádným plodinám nedostala. Zatím jsem vyzkoušela jen solený karamel, na ten jsou suroviny stále - není to špatná sladká omáčka na moučníky. Dává se dvojnásobek cukru než šlehačky, tedy hrnek cukru s několika lžicemi vody se svaří na karamel. Pak se do něj lije horká smetana a na malém plameni se stále míchá do hladka, nakonec se trochu osolí, asi tak půl lžičkou soli. V tom se recepty dost různí, ale aby byla sůl maličko v chuti znát, chce to asi zkusit. Vzhledem k teplotě ochutnávat moc nelze :)  Nyní karamel testuji. Má vydržet několik týdnů. Budu ho vyrábět víc až během prosince.

I na další zamýšlenou dárkovou komoditu je ještě čas, jakékoli sušené ovoce v alkoholu stačí nechat rozležet měsíc.

Třeba nějaké plodiny do mé kuchyně dorazí, abych si ještě nějaké zavařování užila. Houby jsem dala podušné zmrazit, zbytek se snědl.

Máte-li ještě před zimou náladu strčit něco do sklenice, možností je dost. Hlavně však podle mého názoru nemá smysl zavařovat s konzervanty a jinými umělotinami, výhodou je spíš to, že víme, co jsme do sklenice dali. 

Autor: Jaroslava Kadlasová | pátek 18.10.2013 10:57 | karma článku: 7,95 | přečteno: 554x
  • Další články autora

Jaroslava Kadlasová

Zrnka všehochuti

Po delší odmlce přicházím v této rozjitřené době s novou knížkou vyprávění o vaření a cestování. Snad nabídne čtení pro chvíle relaxace.

2.4.2022 v 19:37 | Karma: 3,58 | Přečteno: 103x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní menu od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

12.10.2016 v 8:13 | Karma: 15,54 | Přečteno: 1269x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Podzimní vaření od polévek po moučník

Nevíte, co zase vařit? Nabízím inspiraci ze své každodenní kuchyně. Nic komplikovaného, žádné zvláštní suroviny, přesto i něco méně tradičního. Jdete do toho - vyzkoušíte?

11.10.2016 v 9:00 | Karma: 10,34 | Přečteno: 337x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Vaření do kouta

Proč do kouta? Tam totiž, za plachtou koutnicí, trávila šestinedělí v dobách chaloupek každá čerstvá matka. Příbuzné a sousedky jí tam donášely posilující pokrmy, polévky i rosolku, než se trochu vzpamatovala.

5.8.2016 v 11:12 | Karma: 18,34 | Přečteno: 1125x | Diskuse| Ona

Jaroslava Kadlasová

Crazy Cake

Cože? Bez vajec, bez másla, bez mléka? A dobrá buchta? Jen pár ingrediencí? Tak jednoduché? A navíc s příběhem?

28.7.2016 v 9:00 | Karma: 11,62 | Přečteno: 783x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat

23. dubna 2024  12:26,  aktualizováno 

Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...

Začaly vypovídat poškozené. Vyslechnout si je Cimický k soudu nepřišel

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  12:47

V případu psychiatra Jana Cimického, který čelí obžalobě z několika znásilnění a desítek případů...

Jste pryč, když jiní umírají? Ukrajinci v branném věku přišli o konzulární služby

23. dubna 2024  12:37

Ukrajina přestala poskytovat konzulární služby ukrajinským občanům v branném věku, kteří pobývají v...

Bezdůvodně napadl děti na zastávce a v tramvaji. Agresora policie dopadla záhy

23. dubna 2024  12:16

Napadení dvou skupin dětí krátce po sobě šetřili v polovině dubna policisté v Praze Řepích. Nejprve...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1143x
Vilemína, foodblogerka a autorka (Cukr na nitku, Zatracené kyselo).

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky